כל מושבה – לא חן חבריה בלבד, גם חן המקום עליה. הנה הכפר הפוליסי השקט, שהחיים שוטפים בו בעצלנות מלאת-סוד, כאותם המים הצהובים בנהר העובר פה, כאותן טחנות-הרוח הפורשות כנפיהן מעבר לגבעות. מול החורשה היפה, התלולה, סובבות הכנפיים ברוח, משקשקות, לואטות לך: "סודות שְׂפוּנִים בנו, גנבנום בערמה מהיער, גרעיני-סוד נטחן ועל פני המים נשלחם". וכמהה הנפש לסודות ונמשכת היערה, להידבק בו, להכות בו שורש, ולגדול ולגדול. וקסם לנהר. אתה עומד בו ערום, קטון גליו מלטפך, מפתה אותך: "אמשכך, אחרַי תרוצה". נעלם המרחק בינך לבין הנהר, לבין היער – אתה חי בתוכם, עמהם, את חייהם. מעל לראשך נטויה תמיד כיפת השמים, והכוכבים בלילות נשקפים כעיני זהב אליך. ועתים, בכבוש תוגה הלב, ישירום שמיים כחולים-רחוקים, כדמעות קורנות… והוקל לך, וטוב לך.
הבית רק מעיק בקירותיו ותקרתו. דירת המושבה – אך למחסה מגשם. כל חיינו – בחוץ: על הגבעה וביער מתכנסים החברים, חן המקום עליהם וחינם על המושבה. שיחות על ארץ-ישראל, על תנועתנו, משולבות דברי ספרות ושירה. שיחת-חברים וקריאה. תוקפים הגעגועים לארץ-ישראל, לקיבוץ הקרוב, במקום בו עובדים ויוצרים. לפעמים מתגנבת קנאה ללב: מדוע כה שדוף הנוף "שם", ופה הכל כה עשיר ומושך? אך הראיתם את החורשה הזו, היפה, הנטועה בידי אדם? – כחורשה הזו ניטע גם אנו. וגדל הביטחון: "ארצי הורתי, על מוכי-צהרייך כמקודם עוד תרעיפי ניחוח וצל". ונעימה ההכרה שאתה במחנה הצעירים העתידים להיות בין הבונים. נאמן הרצון להגדיל את המחנה, להאדירו, להיות אחד עם כל הנוער. נהדקים הקשרים בין איש לרעהו. ובהתפזר המושבה – ולקחו עימהם החברים טבעיות רעננה, הכרה חלוצית, הרגשת גורל משותף – גל-חיים חדש יבוא לסניף.
בק. היפה בווֹלין. בין גבעות מוריקות ומצהיבות, מוקפת יער מכל עברים, חונה לה המושבה. הגבעות, נדמה לך, גלים לשעבר, רועשים הם וסואנים ומתפרצים היערה, אך הסבא-אשף השביעם בלחש-נחש – וקפאו. בלע היער המולתם. בערבים הבהירים, בהלום בחוזקה הדם בעורקים והנעורים חורגים-עורגים – נישאת שירת-חברים אדירה, סוערת, והיער עונה לה בהד. רוצה אדם להקשיב להד דבריו. וניצבים החברים בסמוך לבית, צועקים מול היער, ומשם בוקע ועולה ההד. זה רעש הגלים העתיק עונה, וגלים בהדים נגעו. היער מצודד בקסמיו וכל העולם רווי סודות ופלאים. והנפש יוצאת אל אשר-לא-כאן.
וכשאתה משכים למחרת ויוצא אל היער, מה טוב למצוא על-יד העצים הנישאים העתיקים גם את השתילים הצעירים שנטעתָם יד-אדם: הנה לו חלק ונחלה בסוד הזה. ברבות הימים יגבירו העצים נטועי-ידו את הד-קולו באויר. ואתה נזהר מאוד בשתילים הרכים – חלילה לך מלדרוך עליהם, מפגוע בהם. ורבה שמחתך מדי היזכרך כי ימים יבואו ואתה תגדל שתילים, תיטע עצים שיהיו לך לחומה; אתה תקרא והם יענו לך בקול.
כבר פה, במושבת "החלוץ הצעיר", אתה מתחיל לחיות את השתיל והעץ, ומתענג על יפי הפרחים וריחותיהם, אך לא תהין לקטוף אף אחד מהם – הן יחד גדלתם על האדמה הזאת, ויחד אתם נהנים מהאויר והשמש, תיהנו גם זה מזה. הנה כי כן, נתגלתה פה מחדש המולדת האחת, המשותפת לכל חי וצומח: "וגדלת עם עשב השדה". וסיפרו לך העבים על חייהם העוברים, עתים בסערה ועתים בנחת, אך תמיד מתוך כמיהה וערגון, את אשר לא תספר אף היפה באגדות. ליבך פתוח להדים החזקים, ליפי היער והגבעות מסביב ולרחשים השופעים עליך מעל.
היה חן המקום עלי. הרגשתי וידעתי: בטבע גדל האדם, מתחדשים חייו.
גולדה מינץ
בתוך הספר "החלוץ הצעיר", תרצ"ב
עמ' 259