יחזקאל רן
נולד: 15.5.1901
נפטר: 1.9.1987
אבא, יחזקאל רן לבית רוטביין, נולד בעיר שדליץ שבין בריסק ד'ליטא לורשה. בן זקונים היה להוריו. ביתו בית דתי ועל כן למד ב"חדר" מגיל שלוש עד שלוש-עשרה, מאלף-בית עד תלמוד עם מפרשים ופוסקים. היה תלמיד חרוץ ומתמיד והוריו שאבו נחת ממנו. אביו, מחסידי רדזין, היה נוהג לקחתו אל ה"רבי" כשנסע אליו לחגים. אחרי הבר-מצוה, כאשר למלמדים כבר לא היה מה לחדש, התחיל ללמוד באופן עצמאי ב"שטיבל" דרדזין.
בשנת 1915, בעת מלחמת העולם הראשונה, נסגרו השטיבלך בפקודת הגרמנים, ואז נכנס אבא לבית מדרש לרבנים כתלמיד מן המניין ועסק בלימודי הקודש, עד שבא לו הרעיון לחלק את התלמוד לפי תרי"ג המצוות בהם דן, דורש ופוסק. כשלושה חודשים ארך הניסיון לאסוף ולרכז את החומר הרב סביב מצוה אחת, חומר שהיה מפוזר על פני מסכתות רבות. לאחר שניסה, השתכנע כי המשימה למעלה מכוחו של אדם אחד. משלא מצא שותפים למעשה, אמר שלום לתלמוד ולבית המדרש לרבנים.
אבא לא היה מאושר מצעדו זה, אך אמו באה לעזרתו ואפשרה לו להתמסר כולו ללימודי חול. באותה תקופה, לאור החיבורים שכתב, ניבאו לו מוריו שיהיה סופר.
במלחמת העולם הראשונה גוייס לצבא הפולני, והיה נציג לצרכים דתיים של החיילים היהודיים. בגיל 20, לאחר שהשתחרר מהצבא, החל לעזור לאביו במסחר בעצים.
אבא השתייך למפלגת "צעירי ציון". שמע על משבר הירידה מהארץ, לא נרתע והחליט לעלות. כסף היה ברשותו, על כן הלך לרפד על מנת שילמדנו את מקצוע הריפוד, כדי שיהיה לו במה לעסוק בארץ, וב-1926 עלה. ביפו קבלה את פניו חבורת מובטלים בלעג: "הנה בא עוד משוגע". עד מהרה למד על בשרו שללעגם היתה סיבה טובה. הוא הסתפק במועט. עבד בקיץ כרפד ובחורף בפרדסי פתח-תקוה, יהודי יחיד בין ערבים. באותה תקופה נכנס כמועמד לקבוצה שהיתה ליד פלוגת עין-חרוד בפתח-תקוה, אך אז חלה בצהבת קשה ביותר והרופאים בבית החולים יעצו לו לחזור הביתה לפולין, למנוחה ולהבראה. כך חזר אבא לשדליץ, שם קיבל פנייתו של ועד "צעירי ציון" להדריך ולטפל בתנועת הנוער של "החלוץ הצעיר" בעירו. הוא חזר למסחר והחל לעסוק בכתיבה בשעות הפנאי. היו אלה בעיקר סיפורים קצרים ונובלות שחלקם פורסמו לאחר זמן.
לאחר נישואיו לאמנו רות ז"ל הקדיש אבא יותר ויותר זמן לכתיבה. למרות כל שעבר בארץ ישראל, משכה אותו זו אליה עד כדי-כך, שבמסגרת הקמת המשפחה החליטו לעלות שוב לארץ. כך הגיעו לחיפה ומשם לנשר כעובד ב"סולל בונה". עד פרוץ מלחמת העולם השנייה, שאז עבר לביח"ר נשר. לאורך כל אותן שנים המשיך בכתיבה והוציא ספר סיפורים בשם "ללא אחיזה". מדי פעם היה כותב מאמרים ותגובות בעיתון "דבר".
עם המשך המלחמה והידיעות על הכיבוש הנאצי וזוועותיו, הרגישו הורינו, יחד עם כלל הישוב, בצורך לעשות משהו. עברה אז הסיסמה: "מי לנשק ומי למשק", ואז החליטו להצטרף לקיבוץ והבחירה נפלה על יגור, עקב העבודה המשותפת עם חלק מחברי יגור שעבדו עבודת-חוץ בנשר. אבא המשיך את עבודתו שם, כיתר החברים, עד הפנסיה, ולאחר מכן הפך תחביבו באותה תקופה, לעבודה – עשיית אהילים. מאוחר יותר עבד, עד מחלתו, בטובופלסט.
את הכתיבה הממשית הפסיק במכוון כשנכנס לקיבוץ, כיוון שחשב שלא כל אדם זוכה לשני שולחנות, ל"תורה ולעבודה", ואת העבודה ראה בתקופה זו כעיקר וכערך לבניין הארץ.
מותו של מאירק'ה השפיע קשה על אבא, אך תמיד נשא כאבו בתוכו עם עצמו. שנה שנה מצא כוח לכתוב קטע שהוקרא בבית הקברות. כן היה זה הוא מבינינו שמצא בעצמו את הכוח להוצאת החוברת לזכרו.
עד מחלתו, שתקפה אותו לפני כ-4 שנים והוא בן 82 ומעלה, היה קם בוקר בוקר לעבודה, קורא הרבה, עוסק בגינתו, בתחביבים שלו וכותב לעצמו, ולעיתים ליומן יגור, בעיקר הגיגים ורשמים. היה קיבוצניק קנאי ולוחם, ואת ההתפתחויות של השנים האחרונות לכוון חברת השפע לא ראה בעין יפה.
כששוּתק, היתה זו מהלומה קשה, אך הוא התקדם יפה למרות גילו ונשאר עם מצב-רוח טוב, אך לעיתים חסר סבלנות. מותה של אמא זמן קצר לאחר מכן הכה אותו מכה שניה, חמורה, ולמעשה מאז חלה הירידה האיטית לאורך השנים. לימים קשים אלו הועילה תבונת הכפיים שלו, כשצריך היה בגילו להחליף יד ימין בשמאל. השטיחים היפים שעשה בידו האחת, הבלתי מאומנת, הפליאו כל רואה. עם כל סבלו, אף פעם לא התלונן, לא אמר "די" אף פעם ו"למה דוקא אני ומדוע"? נשא בכבוד את פגיעתו וכאבו, כפי שידע ונהג כל חייו.
תהא נשמתך אבא, צרורה בצרור החיים, ותבוא למנוחתה כאן, באדמת יגור, ליד יקיריך.