יגאל טפר

24/07/1937 - 14/07/2024

פרטים אישיים

תאריך לידה: ט"ז אב התרצ"ז

תאריך פטירה: ח' תמוז התשפ"ד

ארץ לידה: ישראל

שירות בטחון: גדנ"ע

שליחות תנועתית: תנועת הנוער העובד

מחזור / חברות נוער: מחזור י'

אמנות/ספורט: משחק שח מט

מקום קבורה: קיבוץ יגור

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

בן/בת זוג: יונה טפר

אחים ואחיות: אריה טפר, חגי טפר, מאיר טפר

יגאל טפר ז"ל- דף לזכרו

יגאל טפר, בן הזקונים של לאה ויעקב טפר, נולד ברעננה בשנת 1937, אחיהם הצעיר של אריה, מאיר וחגי. בגיל שלוש עברה המשפחה ליגור. בהיותו בגן הילדים, בתקופת מלחמת העולם השנייה, נפרדו ההורים. אביו יעקב עזב את יגור, ואמו לאה התגייסה לשרת בצבא הבריטי בקהיר. בתקופת מלחמת העצמאות התגייסו אחיו הגדולים, אריה ומאיר לשרת בפלמ"ח. מאיר אחיו נפל בקרב הראדאר בנבי סמואל. אירועים אלו השפיעו עמוקות על הילד יגאל ועצבו את אישיותו.

כנער עבד יגאל בענף הדיר כרועה צאן וחיזק את קשריו עם הטבע, הכרמל והנוף ביגור. כמתבגר גילה יגאל את עולם השחמט התחרותי, השתתף בתחרויות ארציות וזכה להישגים.

בצבא שירת יגאל בגדנ"ע ופיתח את כישורי ההדרכה שלו. לאחר הצבא התנדב להדרכה בתנועת הנוער העובד והלומד, ושם יחד עם האופנוע, גם פגש את יונה אשתו. יונה ויגאל הקימו את ביתם ביגור, ונולדו להם ארבעה ילדים, נמרוד, יותם מיכל, ועפרה. הקמת המשפחה הביאה ליגאל אושר רב. מדי שבת יצאה המשפחה לטייל בכרמל, במרחב יגור, והחופשות נוצלו לטיולים ברחבי הארץ ובסיני. בכל טיול הקפיד יגאל לסיים את קילוף הקלמנטינות או הפומלות, במשפט: "שמץ מטעם גן עדן".

ביגור עבד יגאל בסילו, בכרם, במטע הזיתים, במשתלה, ברפת וכיהן כאקונום בשתי קדנציות.

במקביל לעבודתו ביגור, פיתח יגאל את תחומי העניין שלו בידיעת הארץ, תחילה באמצעות המדור לידיעת הארץ בתנועה הקיבוצית, שם ארגן כנסים ופרסם במשך שנים לקטים בנושא, ואף שירת במילואים בחיל החינוך בתחום זה.

יגאל למד והרחיב את השכלתו כל חייו. הוא ערך מחקרים עצמאיים משלו, תוך שהוא משתלב בסקרים הארכיאולוגיים שבוצעו בכרמל, בחרמון ובשומרון ההררי, ורכש מיומנות של מדידת האתרים שנמצאו בסקרים אלו.

יגאל פרסם, עם שותפים, חמישה ספרים (על מערכות המסתור מתקופת מרד בר כוכבא, בית שערים, אום ריחאן, נחל עמוד והדרכים העולות לירושלים), וכן פרסם עשרות רבות של מאמרים, בבמות מחקריות רבות, במגוון תחומים ניכר (כגון מלאכות עתיקות, כבישים רומים, גידול סוסים, קולמבריה, שעוני שמש, גידול חרדל, יוני דואר, ההתיישבות הדרוזית בכרמל) ובפריסה גיאוגרפית רחבה. במשך שנים ארוכות עבד יגאל בהוצאת הקיבוץ המאוחד, וערך עשרות רבות של ספרי מדע ומחקר בתחומי ארכיאולוגיה, היסטוריה של עם ישראל וארץ ישראל.

יגאל מצא אושר רב כסב המטפל בנכדיו, לדבריו תמיד "עד חצי המלכות". כל ארוחה משפחתית הסתיימה במשפט: "שלא נדע מחסור מהו".

השנים האחרונות היו מאתגרות. יונה טפלה ביגאל באהבה, בעזרתו המסורה של רג'יב. יגאל האריך שנים יפות, מעניינות,  ונפטר בגיל 87 בשנתו בשלווה, בביתו ביגור.

 

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

לא קיימים סיפורים