אברהם ויגדרזון
אברהם נולד בעיר ויניצה אשר באוקראינה בשנת 1904. בבית הציוני שבו הוא התחנך, גדל יחד עם שלושת אחיו, שאף הם היו ציונים נלהבים ופעילים. את פעילותו הציונית התחיל אברהם בגיל 13, עוד בהיותו תלמיד תיכון. התנועה הייתה אז במחתרת והוא התגלגל ממקום למקום על מנת לארגן תאים תנועתיים. עד שנתפס כשהיה כבר בגיל 21 והושיבו אותו בבית הסוהר ולדימיר. כשיצא מבית הסוהר נשא לאישה את גליה גושנסקי. לאחר זמן קצר נאסרו שניהם והואשמו בפעולה ציונית ונדונו ל-5 שנות מאסר. גליה ישבה בבית הסוהר 3 שנים ומכיוון שהעבירו את אברהם מבית סוהר למשנהו, הייתה היא נוסעת בעקבותיו והייתה דואגת לו במידת האפשר. בין ישיבה ממושכת בבית סוהר ושחרור קצר נולדו להם שני ילדיהם. ושוב אסרו אותו והפעם בעוון בגידה במולדת. הוא נשלח לסילובקי, מחנה עבודה באוקינוס הקרח הצפוני. שם הוא חי בבדידות, רחוק מאשתו ומילדיו. אברהם היה בין המעטים שיצאו חיים מסילובקי. מעטים יכלו לעמוד בעינויים של החקירה המלווה באלימות. לאחר 8 שנים הועבר לסיביר ואשתו המסורה עברה אף היא לשם, כדי להיות קרובה אליו ולדאוג לו. מאמצים על אנושיים עשתה, כדי להגיע אליו ולהביא לו דבר מאכל. שני ילדיהם מתו, משום שלא יכלו לעמוד בתנאים הקשים ללא נשוא. בסך הכל ישב 26 שנים בבתי סוהר עד שהשתחרר בסוף מלחמת העולם ועבר ללנינגרד. בשנת 1969 עלה לארץ.
החל מיום בואו לארץ הרגיש אברהם כבעל חוב. "אתם בניתם פה קיבוצים והקימותם מפעל", היה אומר, "ואני ישבתי בסיביר. על כן חייב אני לפרוע ולתת את חלקי בכל אלה. עלי לעבוד יותר יום יום, כדי לגשר על הפער ולהחזיר לפחות חלק מחובה לארץ". ואמנם הוא צבר אלפי שעות נוספות בעבודתו בהנהלת החשבונות של לגין. לכל קטיף, אם בעצי פרי או בפרדס היה מתגייס ויוצא יום יום לעבודה לאחר יום העבודה הרגיל.
חינוכו הציוני הסוציאליסטי נתן את אותותיו בכל שיחה שנושאה היה תנועתי. הטרמינולוגיה שבה השתמש הייתה שאולה מהספרות והויכוחים שהיו בתנועה בשנות העשרים של המאה שלנו. דומה היה עלי, לחוני המעגל, שנמנם שבעים שנה וכשהתעורר לא הכיר את העולם בו הוא חי וקשה היה לו להשתלב בו.
אברהם השקיע הרבה בלימוד העברית והתקדם מאד. כל שיעור בספרות, עברית או בתנ"ך היה לו שעה של התרוממות רוח. כאסיר ציון, שניצל מן הדליקה ההיא הרגיש מחוייבות לפעולה בקרב העולים מברית המועצות. הוא הכיר רבים מהם והם הכירו אותו ועלו אליו לרגל. הוא היה דוברם בפני המוסדות גם אם השפעתו עליהם הייתה מוגבלת.
הלך מאיתנו חבר, אשר סימל בחייו את המאבק של יהדות ברית המועצות לעלייה ודוגמא לרצון השתרשות בארץ.