אריה ולטר-מורן

16/12/1905 - 27/06/1974

פרטים אישיים

תאריך לידה: י"ח כסלו התרס"ו

תאריך פטירה: ז' תמוז התשל"ד

ארץ לידה: אוקראינה

תנועה ציונית: קלוסובה

עבודה: בניין

מקום קבורה: יגור

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

בן/בת זוג: רוחמה מורן

אריה (ולטר) מורן

אריה (לייב) ולטר נולד באוקראינה בעיירה ברסטיצ'קה שבפלך ווהלין בשנת 1905. היה בן יחיד להוריו. אביו היה סוחר תבואות אשר עשה רוב הזמן בנסיעות. בית אביו היה בית מסורתי ועם זאת פתוח לרעיונות חדשים ולציונות.
בנעוריו היה פעיל בחוגי הצעירים בעיירה והצטרף לאחר מכן להכשרה בקלוסובה, שבין תומכיה הפעילים היה אביו בנימין. בשנת 1929 עלה לארץ וכאן הגשים, כרבים מבני דורו, את משאת הנפש להיות פועל עברי. בתקופה זו עסק בבנין הארץ, פשוטו כמשמעו: סלילת כבישי עכו – צפת, וואדי ערה, בנין נמל חיפה ועוד. במשק עבד בבנין עד יומו האחרון. שולחן הברזל היה סדנתו ממנה לא נפרד. שמח היה לעשות עבודתו עם הפועלים הפשוטים, הרחק מתפקידי ניהול ופיקוח. כך, תוך כדי עבודה עמו ובהדרכתו למדו את מקצוע הברזלנות פועלים רבים – עולים חדשים ובני העם השכן. אין כמעט מבנה במשק, קטן או גדול, שלא היה שותף להקמתו. אולם כשם שמסור היה לעבודתו, כך לא פסק אף רגע לחיות את חיי הרוח. משנות בחרותו לא די היה לו בהשכלתו הבסיסית והוא הרחיב ידיעותיו ע"י קריאה ולימוד בלתי פוסקים, בכל שטחי הספרות והמדע. לבנים היה "אנציקלופדיה חיה", הם ידעו ש"אין שאלה שאבא אינו מוצא לה תשובה" – בהיסטוריה, בספרות, במדע, במוסיקה….
המוסיקה הייתה חלק מהויתו. הוא היה מעמודי התווך של מקהלת יגור בשנותיה היפות ולמענה עשה לילות בעיבוד ובתרגום קטעי מוסיקה ושירה. כלי נגינה ליווהו תמיד, כל ימיו. את מקום הכינור האהוב עליו תפשה בשנותיו האחרונות הגיטרה.
מימי השואה היה כואב בחשאי את דעיכתו של עולם התרבות האידי. בשנים האחרונות החל לעסוק תוך הרגשת שליחות, בתרגום קטעי ספרות ושירה של יוצרים יהודים מאידיש לעברית. מלאכה זו עשה בה בקדחתנות, תוך הרגשה סמויה של קץ מתקרב.
ייחדה אותו עדינות בגישתו אל הזולת, בו חיפש תמיד את האנושי והטוב. ליחס מיוחד זכו הילדים אתם הצליח ליצור מגע בלתי אמצעי ע"י משחק וספור עשיר דמיון. הוא היה זקוק לקשר עמוק עם אנשים ומשלא נוצר, נקלע לעיתים לבדידות. הוא כאב את העוול, הזדהה עם הסובלים, ודעותיו הפוליטיות היו ביטוי לרגישות מיוחדת זו.
ביסודו היה קודם לכל – אדם.
איש תמים, מאמין אופטימי ונוח להתלהב.

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • אוצר הזיכרון

    הסכנה האורבת לגיל המתקדם היא בעצם אוקולרית. המבט פונה יותר מדי אחורה, עובר על המתרחש לפניו מבלי לחוש בו. העבר מצטבר ססגונית; כל רחשי האהבה והאמוציות שאינם מסוגלים למצוא פורקן ביולוגי מושקעים בצורה שאתה לא מעלה על הדעת את עוצמתה. כל האנרגיה העצומה, האדירה וחיה בתאי המוח מופנית אל המחסנים שלו, אל אותו המקור שלפרט, ורק לו, השליטה הבלעדית עליו.

    "רק מתי נותרו לי" – כתבה בהמשוררת. זה לא מליצה. הקיים, היש, איננו רק זה הנתפס בחושים הפועלים בתהליך הטבעי של חילופי חומרים, בנייתם והריסתם בתהליך הראשוני, אלא לא פחות מכך זה הקיים באוצר הזיכרון. יש לבדוק, ולעיתים תכופות מאוד, האם לא הרחקתי לכת?

    הערכת הדברים בתקופה הזאת היא עמוקה מאוד. כאב האבדון הצפוי מעמיק את חריציו ומחריף את זה שבתקופות אחרות עובר בקלות שובבית חיננית. והאכזרי ביותר, ל"מחסנים" האלה, לזיכרון, אורב השטן, והמאבק איתו הוא כה אכזרי.

    ומה רבה השמחה על אותו חלק שנשמר, קם לפניך כמתוך פריזמה ססגונית; פגישת ידידים שאין מידה להרגשת השמחה, והיוצרים – אלה שניחנו – עלולים לתת לנו אוצרות אין ערוך להם.

    (1973, מתוך רשימות בינו לבין עצמו)

  • שירת הנפש

    אמא שבה מן העבודה לפני אבא וממהרת לשטוף את רצפת החדר בצריף המשותף לנו ולהוריו של אבא, סבא וסבתא. השטיפה – יותר לשם צינונו של החדר הלוהט ביום קיץ מאשר לשם נקיונו. בעוד שעה יבוא אבא, יסיר את כובע המצחיה ואת חולצת העבודה וישתרע על הרצפה הקרירה למשך שעה, ידו האחת על עינו והשניה לצידו, ויחטוף שעה של תנומה לאחר יום עבודה מפרך בבניין. שעה זו חיונית לשעות הטובות שתבואנה: הילדים יגיעו לחדר, טיול, אולי השקאת גג שזה מקרוב יוצק, שעשוע, השכבה.

    אבל היפות בשעות הינן אלו שלאחר מכן, עם רדת הלילה. בשעות אלו מתכנסת המקהלה, או חלקה. ובימים שאין מקהלה – קיים הכינור, ולפרקים – אף חבר לנגינה בו.

    את המוסיקה של שעות אלה שמעתי בהזדמנויות רבות. היה בה יותר מן הדבקות החסידית, מסוכה בהתלהבות לוהטת של מהפכן-חלוץ-חולם מאשר מן האמור להיות בה לפי הנושאים להם נכתבה.

    נושאי השירה היו שאולים בדרך כלל מן המוסיקה של ימי הביניים והמילים העבריות שהותאמו להם – לאו דווקא תרגום המקור – הושרו תוך הזדהות וכוונה.

    "משחדלה מקהלה ביגור" היינו שבים לשירה זו ספונטאנית בחדר, בחוג המשפחה – ודווקא בשעות של חולשת הרוח ודכדוך. הנה הוא ניצב לפני, ראשו שמוט כלשהו, ועיניו תלויות בי – ובה בעת אי שם במרחב יה – וידו נעה "בקצב 3" או "בקצב 4 " ואנו שרים את "הוא מת זה כבר" (הידוע גם כ"ממעמקים"), "מי יתן לי אבר כיונה", "חנוני" (על פי מילים מאיוב) או "על ההרים קול בכי נשמע" – מפרי עטם של כלדרב ואחרים המצויים בקובץ "ענות ח'".

    למאבק אצבעותיו בכינור לא הייתי עד כה קרוב. זכורים לי תרגילים אקרובטיים באצבעות – שגסו במלט ובברזל – על גבי השולחן כדי להצליח בוויבראטו או סתם בנגינה הדורשת אצבעות עדינות יותר. עם שותפים לעת מצוא ניסה לנגן את הקונצרט לשני כינורות ברה-מינור של באך, ואת העיבוד לשני כינורות של הקונצרט לאבוב ולכינור בדו-מינור, את לה פוליה של קורלי ניגן בדבקות ובשעות של העזה ניסה להתמודד עם השקונה של סוויטה מס' 2 לכינור סולו. בלהט סחף, אף כי בפחות הצלחה, את רמי למעגל הכינור. אחי הבכור המסכן זכור לי מתייפח, משלא נשמע לו הכלי האכזר לשביעות רצון אביו…

    יחסו העמוק לשירה הרוסית העממית דבק בי אף הוא. באהבה מיוחדת תרגם לעברית אחדים משירים אלה (כגון "בשדה ניצבה לה ערבה") או אף חיבר להם מילים (כמו לשיר הטטרי "הר וכר הוריקו"). ושוב – "הדברים שמעבר" שקרנו מיחסו לשירת נפש זו היא שדחפתני יותר מכל לשבץ לשנה אחת את לימוד הרוסית במרוצת לימודיי בירושלים…

    (מתוך רשימתו של גדי בחוברת הזיכרון)

  • דון קישוט טרם תקופתו

    (קטע מתוך רשימה של רמי)

    כושר ההתפעלות של אבא מכל חדש היה לו גם דחף ללימוד בלתי פוסק. כאשר עדיין לא ידעתי קרוא אני זוכר אותו ממלא במחברתו טורי תרגילים של אלגברה לפי ספר גרמני בלה מזוקן. באותה מסירות היה נאבק עם כינורו, "מפצח" צלילים שלא אבו להיכנע לאצבעותיו סחופות הבטון והמלט… וכך עד השנים האחרונות בהן אימץ את הגיטרה, פתח פתח אל הפסיכולוגיה ונעשה "תלמיד מן המניין" לשיעורי ביולוגיה בטלויזיה, מתלהב מאבות התא ופלאי חומצות הגרעין, שותה בצמא את מדורי המדע בעיתון ושש לדון על כל חידושיהם בהתפעלות של ילד תמים ורגיש.

    תמימותו ורגישותו של אבא היו לכאורה עקב אכילס שלו, עשוהו פגיע, נשרט עד זוב דם בדרכי החיים מכל קוץ ודרדר פחות ערך שנקרה בדרכו ושלא היה בו כדי להזיק לבעלי עור עבה ומחוספס יותר. אך מעטה עדין של רוך זה הסתיר תחתיו אישיות איתנה, קשה כצור ובלתי מתפשרת על ערכיה המוסריים. תיעוב הצביעות, רדיפת צדק, רחמים, עזרה לחלש ועוד "מטבעות שחוקות" כאלה – אבא לא התיישר בתלם, אם צריך היה לוותר על אמיתותיו הפנימיות, ושילם לא פעם מחיר יקר של בידוד והסתייגות בעד ההליכה בדרכו שלו.

    אמא היתה מספרת שחבר של אבא הגדירו כ"דון קישוט שנולד טרם תקופתו". הצדק? ובעצם, איך אפשר אחרת להסביר: שנת תש"ח, קרוב נפצע ושוכב בחיפה. אבא נוסע בו ביום דרך בלד-א-שייח, היורקת כדורים, כדי למלא מצוות ביקור פצועים.

    חברת ילדות גלמודה וחולה – אבא מתרוצץ בארץ חודשים ושנים, בין כתובות של מכרים, כדי לארגן לה ביקורים ולהקל על בדידותה.

    חבר לעבודה, בן העם השכן, בונה ביתו – אבא גומר עבודתו ונוסע אליו לעזור ביציקת הגג עד רדת לילה.

    ארוכה הרשימה, לא אמשיך. מאין שאב אבא את הכוח לכל זאת? היה בו משהו חזק, בלתי נראה לעין. אנו הבוטחים בדרכנו יודעים את אשר לפנינו, גבוהי דיבור וגדולי ביצוע – האם יש בתוכנו, מאחורי השריון החיצוני המבריק, אותו תוך אמיתי ואיתן, מבצרו-מעוזו ומצפונו של אבא? אותו חוזק ועוצמה לא של שררה ותביעה וציווי ושלטון על אחרים – אלא חוזק ואיתנות של מוסר, ערכים ודרך אישית בחיים המונחית לאורם.

    הייתי בן ארבע. חזרתי עם אבא מחיפה באוטובוס אחרון שהגיע רק עד נשר. ליל חשיכה, בלי ירח שנת 1936. אבא נוטל אותי על כתפיו ויוצא לדרך, רגלי, לבד בלילה. מצטרף אלינו איש מוזר ומתלווה אלינו. עוברים את הכפר יג'ור (שנת תרצ"ו!!!) – נביחות כלבים. האיש שהתלווה נעלם לתוך העלטה, פתאום, כשם שבא. אני נרדם על כתפי אבא ומתעורר. אבא מעודדני ומספר סיפורים – עד שהגענו בשלום. אבא משכיבני במיטתי והולך לחדרו.

    כל שאני רוצה היום – להיות חזק בפנים כמו אבא, די חזק כדי לשאת על כתפי את בנותי בדרך קשה, כשם שעשה אבא בלילה ההוא שלא יישכח ממני לעולם.

    (מתוך חוברת הזיכרון)

  • מעט על סבא וקצת על סבתא

    חדר החולים הוא ביתן קטן שגגו מקומר – מאלה שהשאירו פה הבריטים. ניצב מעברו השני של הואדי. אחר כך צצה מאחוריו גבעת המכוורת – אף זאת משכבר הימים. סבא שוכב עכשיו בחדר החולים.

    אדם קשיש וסיגריה בידו, קומתו ממוצעת, כפוף מעט, הליכותיו מתונות, שיעוליו מרובים מדיבורו. מכנסיו האפורים שהתיישנו, לא נטוו ולא נתפרו במחוזותינו. בחורף מצטרף ז'קט. כשייסע לכפר-חסידים "לעסקים" יחבוש את המגבעת השמורה בארון. (מגירה שלמה של "עניבות" גיליתי בארון הבגדים של סבתא, כשסבא כבר הסתלק ממקומותינו).

    מסיפורי הגדולים ממני במשפחה אני יודעת שסבא לא ויתר, לא השלים עם המשבצת שהוקצתה להורי החברים – "הזקנים". מעבר למילוי חובות היום-יום בעבודה חלקית בקיבוץ – המשיך לפעול ולחפש דרכים, בעצם – להיאבק על שליטה במהלך חייו. היה עושה דרכו אל כפר-חסידים הסמוך (התפאורה התואמת ביותר לייצוג העולם שנטש שם, מעבר לים) והיה קונה ומוכר זוטות, יוצא ובא, טורח ועסוק בהבאת גאולה קטנה – לבנו היחיד, לנכדיו… אולי כהרגלו שם, כשסחר בתבואה בין עיירות וכפרים באוקראינה הרחוקה.

    סבא הוא אהוב הנפש השלם ביותר שלי. זיכרון הזמן במחיצתו הוא זיכרון זמן של טוב.

    סבא עסוק בדברים: בבקבוקי הזכוכית הגדולים, חבוקים במקלעות נצרים הוא עושה יין (חמוץ!!!!), בצהריים הוא יושב בצריף הזקנים למרק-עוף הצהריים, וכשאני לידו הוא מסביר לי בשקט, במתינות, מדוע צועק ברנקין הזקן. לעתים מביא אוכל לסבתא, לעתים תרופות. עומד בתור לחלוקת הסיגריות ב"מחסן להספקה קטנה". בערב הוא הולך לסגור ממטרות על הדשא. (חמישה דשאים גדולים המה במשקנו, והם אסורים עלינו כנרות חנוכה, רק אנשי הנוי צועדים עליהם- סוגרים ופותחים ממטרות). הוא מניח תפילין, ומתעטף ברצועות המוזרות הללו פעם ביום. בצריף, עם הזקנים האחרים, הוא קורא את התפילות מן הספר, אך אינו מרים קול ואינו מתנועע כלולב.

    סבא מקשיב לי תמיד ועונה ברצינות ובקצרה על שאלותיי. הוא מדבר איתנו עברית מכאן, לא בעברית המצחיקה של סבתא.

    קולו הצרוד ונשימתו הכבדה הם בשבילי מסימני ההיכר של סבאים, שערו המאפיר סביב קרחתו, זקנו הקצר, הקמטים החרושים בפניו השזופים, ואפילו תכלת עיניו המתגלה אך לעתים רחוקות מתוך צללי עיניו– כל אלו הם מיקשה אחת אהובה מאד ושמה "סבא".

    סבתא שונה מאד. פניה רחבות, בהירות, עיניה כהות, חיוכה רחב .

    ב"חדר" שלה ושל סבא – מעשי רקמתה של סבתא: כסוי המיטה, על השולחן, מתחת לצנצנת הפרחים הניצבת עליו תמיד.

    רק בהיכנסה אל הבית נחשפת לעתים צמת שערה הלבן כשלג. כשהיא מסירה מעל ראשה את כסוי הראש המיוחד לה: מטפחת ועליה מגבת.

    בכיסוי ייחודי זה ניסתה להגן על עצמה מן השמש הלוהטת. כיסוי זה גם העניק לה את שמה בפולקלור היגורי : "סבתא-מגבת". היא כבדה מאד, ורגליה חלשות. גם בעזרת המקל היא צועדת לאט ומעט. היא מרבה לדבר. לעתים – לצעוק.

    אם סבא נע בעולם לאורך –סבתא צועדת לרוחב. עסוקה בלחימה מתמדת מול כל "השכנים" – המשלחים בה בזדון ליבם גלי צחנה מכוונת, מבקשים לכלותה. "צ'אט" היא קוראת לזה, ומחזירה להם בצעקות וקללות אל מעבר לקיר. איש אינו רוצה לגור לידה. אך כשאנו, הנכדים, בד' אמותיה שמחתה גולשת על גדותיה – צוחקת , ממציאה לנו שמות חיבה מצחיקים, מדברת –מספרת… היא שמחה בנו כל כך. מחפשת כל דרך לפנקנו. לשוחח כמעט אי אפשר –קשה להבין את ז'רגון האידיש ועברית המשובש שלה. אך היא בכל זאת מרבה לדבר אלינו, לשמוח בנו… בסוף אהבתה מתנקזת ל"חצילים" או "לחם מטוגן" שאותם היא מטגנת לנו, טבולים בביצה, במחבת האמאיל המנומרת לבן, בתוך שפע מרגרינה קוצפת, על-גבי הפלטה החשמלית. ביצים, חלב, מרגרינה – היא נאבקת להביאם אל "החדר", כדי שתוכל להכין את מטעמיה לנכדים. טעים יותר כשהיא עושה "לחם מטוגן"- פרוסות חלה עבות, רוויות חלב וביצה, שבתום דקות ארוכות מאד בים המרגרינה הקוצף במחבת, הושלם בהן הכשף והן מוצאות לצלחת זהובות-פריכות. סבתא למדה כנראה לארגן את פעולותיה תוך ישיבה, מכיוון שהליכה, ואפילו קימה היו בגדר מבצע קשה. (ספק אם ממש הבנתי את גודל הקושי בזמנו).

    סבא מדבר עם סבתא יידיש. קצר וכבוש. אינם מרבים לשוחח. כל זה מתפרט רק במבט לאחור.

    סבא וסבתא הפכו כבר מזמן לשני לוחות אבן בהירים, שורה שתיים הוא, שורה חמש – היא. נחים בצל חורשת האורנים הנוגעת ממש בבהונות הכרמל. (סבתא נפטרה שנים אחדות לאחר סבא).

    היום אני מבינה מעט יותר. כמה בודדים היו שניהם בתוך הארץ הזרה, בכפר הזה המכונה 'קיבוץ'. מין עוף מוזר, קרוע בין חלום ומציאות, כשה"שטעייטל" שממנה ביקש להרחיק – טבועה ברקמת בשרו.

    נדמה לי שככל בני דורם – הם לא היו מפונקים כמונו, לא "בעלי זכויות". הם, כשאר "הזקנים", עשו את מלאכת השרידה האישית כמיטב יכולתם הדלה. קוצר היד, האכזבות – היו בגוף חייהם, מרכיב הכרחי וברור מאליו. רק סבתא, בשגיונותיה, הייתה מן הבודדים שצעקו ובעטו במצוקתם. ובכך נבדלה מן העדה, ושכנה לה בבדידות מזהרת בעצם, במדור ה"קצת-קוקו". במחשבה נוספת: דומה שאבא-סבא ולטר, לקח מסבתא את הקו המרדני שלו – זה שאיתו הגלה את עצמו אל המפלגה הקומוניסטית (רחמנא ליצלן – באותם ימים זה היה שווה-ערך להמרת דת אצל יהודים דתיים) ודומה גם שטרם הסתיימה דרכה של תכונה זו בקרב בני שבטנו.

    פרורי המשך – סביב מותו של סבא

    "אבא אצל סבא. סבא חולה" – דברי אימא המסבירה את העדרו של אבא מה"חדר", משעות הבילוי המשותף.

    – – "קשה לסבא לנשום – ריאותיו סתומות. הוא עישן יותר מדי"

    – – סבתא ודמעה בעינה קוראת בספרון הקטן…

    – – כל המשפחה יחד בחדרון הקטן, גם שני אחי הגדולים…

    – – בחדר החולים, אצל סבא: סבא יושב על מיטתו – כפוף מאד. אינו מדבר, רק נאנח מדי פעם, מרבה להשתעל, חוסר-אונים בעמידתו לרגע, חזהו שקוע ובטנו מובלטת.

    אני נרתעת! דוחה את חוסר האונים הזה. לדידי שמור לסבא אך תפקיד אחד: תפקיד המבוגר האחראי, הנוטה-חסד, מקור בטחון ואהבה.

    החמלה הנתונה לגוזל בן יומו שנפל מן הקן, או לגור כלבים פגוע – נמנעת מן הסב האהוב הסובל. האם זו מידת הבוסר בנפשי – עמדת התינוק – אני וצרכי ואפסי עוד? האם קושי בקבלת המציאות? ללא ספק תפיסה אגוצנטרית קיצונית.

    בחדר ההורים כבר זמן מה קצת אחרת: אבא ישן אצל סבא. כולם רציניים נורא. "סבא חולה" –הכותרת מתהלכת באוויר. אך בתוך העכשו הצפוף, שבו אני נסחפת מרגע לרגע –איני קולטת את משמעות הדברים.

    סבל הימים האחרונים, הלווייה,– כל אלו נחסכו ממני על-ידי הורי בשל גילי הצעיר. איני מודעת למאבקו של סבא. לייסורי נשימותיו האחרונות.

    צהריים בקומה העליונה, בבית הילדים שלי הצופה על הוואדי. כולם כבר כאן, מחכים לארוחת הצהריים. יושבים סביב השולחנות, ושיחת הרבים קולחת, גם שערורייה טרייה יש, העוברת בלחישה לוהטת: "מיכה אמר שטוב שסבא שלה מת…" וחוזרת ונלחשת שוב ושוב. מעט במאוחר אני קולטת כי מדובר בסבא שלי – בסבא בנימין ולטר שלי…

    פרץ מעורב של רגשות מידפק על דפנותיי בדרכו חוצה… תערובת מוזרה של עצב, כעס, עלבון קדוש… התגבשות התמונה המלאה איטית מאד.

    "היה חולה מאד-אחר-כך מת" – הרצף הזה כבר מוכר מסיפורים – במציאות, באגדות. בסיפורי הקיבוץ. עדיין אין זה נקשר ממש לסבא… אך בתקרת ההכרה הידיעה כבר מארגנת את מפת המציאות. בינתיים זה יחכה… מרגע שהוכנס מותו של סבא לקרב העלבונות של מיכה נגדי – אני על הבמה והקהל עוקב. – עלי לבצע את חלקי במחזה: – לבכות? להרביץ? לקלל? להתכנס?

    בערב, סיפר לי אבא שסבא בנימין כבר לא יחזור אלינו, סיפר ברכות, בעיגול הפינות.

    קשה לי לקלוט את האין המוחלט הזה. עוד במחלתו התמוסס הגעגוע והותך אל "הבנת המצב": לא הולכים לסבים!

    עכשיו, כשאבא דיבר והעצב היה כבר מותר וגלוי– נמתח קו מדגיש מתחת להבנת המצב. עכשיו התעצם פתאום הגעגוע לסבא – – – עצוב ומר שהה לזמן מה- – – אחר כך נסגרה דלת כבדה וסבא לא היה עוד במציאות. רק מדי פעם, לרגע קט – חזרו פניו, קולו, מראה דמותו, זיכרונות מעשיו, אף החמלה תפסה את מקומה בדיעבד.

    בלהה מורן

    11.6.2012

  • בלהה מספרת על סבא וסבתא

    11.6.12

    מעט על סבא, וקצת על סבתא.

    חדר החולים הוא ביתן קטן שגגו מקומר – מאלה שהשאירו פה הבריטים. ניצב מעברו השני של הוואדי. אחר כך צצה מאחוריו גבעת המכוורת – אף זאת משכבר הימים. סבא שוכב עכשיו בחדר החולים.

    אדם קשיש וסיגריה בידו, קומתו ממוצעת, כפוף מעט, הליכותיו מתונות, שיעוליו מרובים מדיבורו. מכנסיו האפורים שהתיישנו לא נטוו ולא נתפרו במחוזותינו. בחורף מצטרף ז'קט. כשייסע לכפר-חסידים "לעסקים" –יחבוש את המגבעת השמורה בארון. (מגירה שלמה של "עניבות" גיליתי בארון הבגדים של סבתא, כשסבא כבר הסתלק ממקומותינו).

    מסיפורי הגדולים ממני במשפחה אני יודעת שסבא לא ויתר, לא השלים עם המשבצת שהוקצתה להורי החברים – "הזקנים". מעבר למילוי חובות היום-יום בעבודה חלקית בקיבוץ – המשיך לפעול ולחפש דרכים, בעצם – להיאבק על שליטה במהלך חייו. היה עושה דרכו אל כפר-חסידים הסמוך (התפאורה התואמת ביותר לייצוג העולם שנטש שם, מעבר לים) והיה קונה ומוכר זוטות, יוצא ובא, טורח ועסוק בהבאת גאולה קטנה – לבנו היחיד, לנכדיו… אולי כהרגלו שם, כשסחר בתבואה בין עיירות וכפרים באוקראינה הרחוקה.

    סבא הוא אהוב הנפש השלם ביותר שלי. זכרון הזמן במחיצתו הוא זכרון זמן של טוב.

    סבא עסוק בדברים: בבקבוקי הזכוכית הגדולים, חבוקים במקלעות נצרים הוא עושה יין (חמוץ!!!!), בצהריים הוא יושב בצריף הזקנים למרק עוף הצהריים, וכשאני לידו הוא מסביר לי בשקט, במתינות, מדוע צועק ברנקין הזקן. לעתים מביא אוכל לסבתא, לעתים תרופות. עומד בתור לחלוקת הסיגריות ב"מחסן להספקה קטנה".

    בערב הוא הולך לסגור ממטרות על הדשא. (חמישה דשאים גדולים המה במשקנו, והם אסורים עלינו כנרות חנוכה, רק אנשי הנוי צועדים עליהם – סוגרים ופותחים ממטרות). הוא מניח תפילין ומתעטף ברצועות המוזרות הללו פעם ביום. בצריף, עם הזקנים האחרים, הוא קורא את התפילות מן הספר, אך אינו מרים קול ואינו מתנועע כלולב.

    סבא מקשיב לי תמיד ועונה ברצינות ובקצרה על שאלותי. הוא מדבר איתנו עברית מכאן, לא בעברית המצחיקה של סבתא.

    קולו הצרוד ונשימתו הכבדה הם בשבילי מסימני ההיכר של סבאים, שערו המאפיר סביב קרחתו, זקנו הקצר, הקמטים החרושים בפניו השזופים, ואפילו תכלת עיניו המתגלה אך לעתים רחוקות מתוך צללי עיניו – כל אלו הם מיקשה אחת אהובה מאוד ושמה "סבא".

    סבתא שונה מאד. פניה רחבות, בהירות, עיניה כהות, חיוכה רחב .

    ב"חדר" שלה ושל סבא – מעשי רקמתה של סבתא: על כיסוי המיטה, על השולחן, מתחת לצנצנת הפרחים הניצבת עליו תמיד.

    רק בהיכנסה אל הבית נחשפת לעיתים צמת שערה הלבן כשלג. כשהיא מסירה מעל ראשה את כיסוי הראש המיוחד לה: מטפחת ועליה מגבת.

    בכיסוי ייחודי זה ניסתה להגן על עצמה מן השמש הלוהטת. כיסוי זה גם העניק לה את שמה בפולקלור היגורי : "סבתא-מגבת". היא כבדה מאוד ורגליה חלשות. גם בעזרת המקל היא צועדת לאט ומעט.

    היא מרבה לדבר. לעיתים – לצעוק.

    אם סבא נע בעולם לאורך – סבתא צועדת לרוחב. עסוקה בלחימה מתמדת מול כל "השכנים" – המשלחים בה בזדון ליבם גלי צחנה מכוונת, מבקשים לכלותה. "צ'אט" היא קוראת לזה, ומחזירה להם בצעקות וקללות אל מעבר לקיר. איש אינו רוצה לגור לידה

    אך כשאנו, הנכדים, בד' אמותיה, שמחתה גולשת על גדותיה – צוחקת, ממציאה לנו שמות חיבה מצחיקים, מדברת –מספרת… היא שמחה בנו כל כך. מחפשת כל דרך לפנקנו, לשוחח כמעט אי אפשר – קשה להבין את ז'רגון האידיש ועברית המשובש שלה. אך היא בכל זאת מרבה לדבר אלינו, לשמוח בנו… בסוף אהבתה מתנקזת ל"חצילים" או "לחם מטוגן" שאותם היא מטגנת לנו, טבולים בביצה, במחבת האמאייל המנומרת לבן, בתוך שפע מרגרינה קוצפת, על-גבי הפלטה החשמלית. ביצים, חלב, מרגרינה – היא נאבקת להביאם אל "החדר", כדי שתוכל להכין את מטעמיה לנכדים.

    טעים יותר כשהיא עושה "לחם מטוגן" – פרוסות חלה עבות, רוויות חלב וביצה, שבתום דקות ארוכות מאוד בים המרגרינה הקוצף במחבת, הושלם בהן הכשף והן מוצאות לצלחת זהובות-פריכות. סבתא למדה כנראה לארגן את פעולותיה תוך ישיבה, מכיון שהליכה, ואפילו קימה היו בגדר מבצע קשה. (ספק אם ממש הבנתי את גודל הקושי בזמנו).

    סבא מדבר עם סבתא יידיש. קצר וכבוש. אינם מרבים לשוחח.

    כל זה מתפרט רק במבט לאחור.

    סבא וסבתא הפכו כבר מזמן לשני לוחות אבן בהירים, שורה שתיים הוא – שורה חמש היא. נחים בצל חורשת האורנים הנוגעת ממש בבהונות הכרמל. (סבתא נפטרה שנים אחדות לאחר סבא).

    היום אני מבינה מעט יותר כמה בודדים היו שניהם בתוך הארץ הזרה, בכפר הזה המכונה 'קיבוץ'. מין עוף מוזר, קרוע בין חלום ומציאות, כשה"שטעייטל" שממנה ביקש להרחיק – טבועה ברקמת בשרו.

    נדמה לי שככל בני דורם – הם לא היו מפונקים כמונו, לא "בעלי זכויות".

    הם, כשאר "הזקנים", עשו את מלאכת השרידה האישית כמיטב יכולתם הדלה. קוצר היד, האכזבות – היו בגוף חייהם, מרכיב הכרחי וברור מאליו. רק סבתא, בשגיונותיה, היתה מן הבודדים שצעקו ובעטו במצוקתם. ובכך נבדלה מן העדה ושכנה לה בבדידות מזהרת בעצם, במדור ה"קצת-קוקו".

    { במחשבה נוספת: דומה שאבא-סבא ולטר, לקח מסבתא את הקו המרדני שלו – זה שאיתו היגלה את עצמו אל המפלגה הקומוניסטית (רחמנא ליצלן – באותם ימים זה היה שווה-ערך להמרת דת אצל יהודים דתיים).

    ודומה גם שטרם הסתיימה דרכה של תכונה זו בקרב בני שבטנו.}

    פרורי המשך – סביב מותו של סבא

    "אבא אצל סבא. סבא חולה" – דברי אמא המסבירה את היעדרו של אבא מה"חדר", משעות הבילוי המשותף

    "קשה לסבא לנשום – ריאותיו סתומות. הוא עישן יותר מדי" – – סבתא ודמעה בעינה קוראת בספרון הקטן…

    כל המשפחה יחד בחדרון הקטן, גם שני אחי הגדולים…

    בחדר החולים, אצל סבא: סבא יושב על מיטתו – כפוף מאוד. אינו מדבר, רק נאנח מדי פעם… מרבה להשתעל… חוסר-אונים בעמידתו לרגע, חזהו שקוע ובטנו מובלטת.

    אני נרתעת! דוחה את חוסר האונים הזה. לדידי שמור לסבא אך תפקיד אחד:

    תפקיד המבוגר האחראי, הנוטה-חסד, מקור ביטחון ואהבה.

    החמלה הנתונה לגוזל בן יומו שנפל מן הקן, או לגור כלבים פגוע – נמנעת מן הסב האהוב הסובל. האם זו מידת הבוסר בנפשי – עמדת התינוק – אני וצרכי ואפסי עוד? האם קושי בקבלת המציאות? ללא ספק תפיסה אגוצנטרית קיצונית.

    – – – –

    בחדר ההורים כבר זמן מה קצת אחרת: אבא ישן אצל סבא. כולם רציניים נורא. "סבא חולה" – הכותרת מתהלכת באוויר. אך בתוך העכשיו הצפוף, שבו אני נסחפת מרגע לרגע – איני קולטת את משמעות הדברים.

    סבל הימים האחרונים, הלווייה – כל אלו נחסכו ממני על-ידי הורי בשל גילי הצעיר. איני מודעת למאבקו של סבא, לייסורי נשימותיו האחרונות.

    – – – – –

    צהריים בקומה העליונה, בבית הילדים שלי הצופה על הוואדי. כולם כבר כאן, מחכים לארוחת הצהריים. יושבים סביב השולחנות, ושיחת הרבים קולחת, גם שערוריה טרייה יש, העוברת בלחישה לוהטת: "מיכה אמר שטוב שסבא שלה מת…" וחוזרת ונלחשת שוב ושוב.

    מעט במאוחר אני קולטת כי מדובר בסבא שלי – בסבא בנימין ולטר שלי…

    פרץ מעורב של רגשות מידפק על דפנותי בדרכו חוצה… תערובת מוזרה של עצב, כעס, עלבון קדוש… התגבשות התמונה המלאה איטית מאוד.

    "היה חולה מאוד-אחר-כך מת" – הרצף הזה כבר מוכר מסיפורים – במציאות, באגדות. בסיפורי הקיבוץ. עדיין אין זה נקשר ממש לסבא… אך בתיקרת ההכרה הידיעה כבר מארגנת את מפת המציאות. בינתיים זה יחכה… מרגע שהוכנס מותו של סבא לקרב העלבונות של מיכה נגדי – אני על הבמה והקהל עוקב – עלי לבצע את חלקי במחזה: לבכות? להרביץ? לקלל? להתכנס?

    בערב, סיפר לי אבא שסבא בנימין כבר לא יחזור אלינו, סיפר ברכות, בעיגול הפינות.

    קשה לי לקלוט את האין המוחלט הזה. עוד במחלתו התמוסס הגעגוע והותך אל "הבנת המצב": לא הולכים לסבים!

    עכשיו, כשאבא דיבר והעצב היה כבר מותר וגלוי – נמתח קו מדגיש מתחת להבנת המצב. עכשיו התעצם פתאום הגעגוע לסבא – – – עצוב ומר שהה לזמן מה – – – אחר כך נסגרה דלת כבדה וסבא לא היה עוד במציאות. רק מדי פעם, לרגע קט, חזרו פניו, קולו… מראה דמותו, זכרונות מעשיו, אף החמלה תפסה את מקומה בדיעבד.

  • סיפור משפחתי

    (התקבל באי-מייל מגדי מורן ב-22.7.2012 )

    …אשר לרוחמה פולק (מעולם לא שינתה את שמה. לא נקראה רוחמה ולטר, ועל אחת כמה וכמה לא מורן…)

    – בתנו הקטנה מיקה נקראת מיקה רוחמה מורן, על שמה.

    אשר לאבא – שמו מלידה הוא לייב (לייביניו) ולטר. שם זה רווח בבית סבא וסבתא, אך גם אמא הרבתה להשתמש בו.

    בהיות הלייב לאריה, בחר שלא ליירא את הסובבים אותו….

    כך ולטר היה לשמו ביגור.

    כך קראו לו גדולים כקטנים.

    בבוא שנות החמישים – ועמן הלחץ "והיה שמך עברי" – הומר שם משפחת כולנו למורן.

    אבי אבא – בנימין ולטר – היה בן אחד לצד שש או שבע אחיותיו.

    במובן מסוים – הוולטר האחרון…

    אבינו בו מדובר, אריה ולטר – היה בן יחיד להוריו (ובזכות זו ניצלו מן השואה – הגיעו ב-1935 והצטרפו ביגור לבנם ומשפחתו).

    מובנת אפוא תגובתו הבלתי מובעת בעת עמד "ולטר" להיעלם תחת "מורן".

    אבא לא הביע כל התנגדות מפורשת ליוזמת "הדור הצעיר", אך דאג לשמר שאריות ה"ולטר" בשמו הפרטי:

    עם ההמרה ל"מורן" באותם ימים, שינה במקביל את שמו הפרטי ל"ולטר".

    אם כן, מאז שנות החמישים ועד מותו נקרא "ולטר מורן".

    אציין כאן כי שמו המלא של בננו הרביעי אריק קרוי על שמו (במשרד הפנים!) – אריה ולטר-מורן.

    נראה לי אפוא נכון שב"פני יגור" יופיעו ארבעת הנזכרים בשמות:

    גילה ולטר (לבית רזניק) (סבתי, אמא של אבא).

    בנימין ולטר (סבי, אבא של אבא)

    רוחמה פולק-מורן (אמי. איני בטוח אם מורן אכן הופיע פורמלית לצד שמה בכתובים – ליואל גרינשפון פתרונים…. יתכן שכך הדבר. אשמח לדעת).

    אריה ולטר-מורן (אבי. שימו נא לב – כשם נכדו-בננו).

    הדברים על סבא בנימין ולטר וסבתא ממתינים לתמונות.

    להתראות – גדי.

  • סיפור משפחתי

    (התקבל באי-מייל מגדי מורן ב-22.7.2012 )

    …אשר לרוחמה פולק (מעולם לא שנתה את שמה. לא נקראה רוחמה ולטר, ועל אחת כמה וכמה לא מורן…)

    – בתנו הקטנה מיקה נקראת בפועל מיקה רוחמה מורן, על שמה.

    אשר לאבא – שמו מלידה הוא לייב (לייביניו) ולטר. שם זה רווח בבית סבא וסבתא, אך גם אמא הרבתה להשתמש בו.

    בהיות הלייב לאריה, בחר שלא ליירא את הסובבים אותו….

    כך ולטר היה לשמו ביגור.

    כך קראו לו גדולים כקטנים.

    בבוא שנות החמישים – ועמן הלחץ "והיה שמך עברי" – הומר שם משפחת כולנו למורן.

    אבי אבא – בנימין ולטר – היה בן אחד לצד שש או שבע אחיותיו.

    במובן מסוים – הוולטר האחרון…

    אבינו בו מדובר, אריה ולטר – היה בן יחיד להוריו (ובזכות זו ניצלו מן השואה – הגיעו ב-1935 והצטרפו ביגור לבנם ומשפחתו).

    מובנת אפוא תגובתו הבלתי מובעת בעת עמד "ולטר" להיעלם תחת "מורן".

    אבא לא הביע כל התנגדות מפורשת ליוזמת "הדור הצעיר", אך דאג לשמר שאריות ה"ולטר" בשמו הפרטי:

    עם ההמרה ל"מורן" באותם ימים, שינה במקביל את שמו הפרטי ל"ולטר".

    אם כן, מאז שנות החמישים ועד מותו נקרא "ולטר מורן".

    אציין כאן כי שמו המלא של בננו הרביעי אריק הקרוי על שמו הוא (במשרד הפנים!) אריה ולטר-מורן.

    נראה לי אפוא נכון שב"פני יגור" יופיעו ארבעת הנזכרים בשמות:

    גילה ולטר (לבית רזניק) (סבתי, אמא של אבא)

    בנימין ולטר (סבי, אבא של אבא)

    רוחמה פולק-מורן (אמי. איני בטוח אם מורן אכן הופיע פורמלית לצד שמה בכתובים – ליואל גרינשפון פתרונים. יתכן שכך הדבר. אשמח לדעת…).

    אריה ולטר-מורן (אבי. שימו נא לב – כשם נכדו-בננו).

    הדברים על סבא בנימין ולטר וסבתא ממתינים לתמונות.

    גדי.