מה היה מקום החברה בקיבוץ של פעם?
היו ערכים, שלכאורה היו פרוזאיים, שהלהיבו את דמיוננו ונתנו טעם רב לחיי הדור הראשון.
העבודה – כל אחת הרגישה את עצמה כ"עושה היסטוריה": הקימה עם שחר, העגבניה הראשונה, האפרוח, האלומות בשדה, סודיות "ההגנה", המגע הראשון עם הנשק. היינו כחולמים… לא הרגשנו כלל את העבודה המפרכת, המכלה בגופנו, אבל לא בנשמתנו.
ובעקבות כל זה החיים שבצוותא, השירה, הריקודים עד כלות.
עם הולדת הילדים הראשונים, עם בוא ה"פרוספריטי", השיפור במצב הכלכלי, צצו הבעיות: "מרבה נכסים, מרבה דאגה". החברה באופן טבעי היתה נאלצת להיכנס לעולמם הצר של ה"שירותים".
אמנם גם בעבודות אלו הרגשנו את עצמנו כפועלים לטובת הכלל ולמען החינוך של הדור הבא (באמונה תמימה שבלי שום ספק יילך בעקבותינו…), אבל צצו הרגשות של קיפוח, של חוסר סיפוק בעבודה.
עם השתלבות הדור השני בא היום השני של "המהפכה", יום העבודה האפורה, היומיומית, וכדברי יעקב חזן: "הם אינם טסים על כנפי המהפכה". ישנה חוקיות אכזרית המלווה את כל המהפכות ביומן השני.
והתשובה לשאלה השניה: מהו מקום החברה בקיבוץ של היום?
כל דור והמהפכה שלו. אין לשקוט על השמרים. התנאים החומריים המשופרים נותנים אפשרות של השכלה לכל. רצוי שהלימודים יהיו מכוונים לצרכי המשק והחברה. זה נותן אפשרות לחזור ולתרום ל"נמל הבית" והחברה מחוצה לו. כל עבודה, ולאו דווקא למימוש עצמי, אפשר לשכלל ולמצוא סיפוק בה. הטיפול והחינוך לא בהכרח צריכים להיות "בנים חורגים". כדברי טבנקין: "כל מטפל בקבוצת ילדים הוא בבחינת ראש ממשלה במדינה קטנה". מלאכת הבישול הגסטרונומי נתונה ברובה בידי גברים מחוץ לקיבוץ. יש גם גברים המצטיינים והרצויים בטיפול ובחינוך הילדים. ניתן להם יד! יש גם הרבה חברות המצטיינות כמנהלות ענפים, כגזבריות, מזכירות וחברות כנסת.
כשהרעיון של הקיבוץ כדרך חיים צודקת, תרבותית ומחנכת ילווה את החברה, היא תמצא אפיק למאווייה וכשרונותיה לתרום, לעזור ולהוכיח ש"עוד קיבוצנו חי" ועוד לא אבדה תקוותנו.