צביה שרת – גריצובסקי

06/12/1904 - 29/12/1940

פרטים אישיים

תאריך לידה: כ"ח כסלו התרס"ה

תאריך פטירה: כ"ט כסלו התש"א

ארץ לידה: אוקראינה

תנועה ציונית: דרור

עבודה: בתי ילדים

מקום קבורה: יגור

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

בן/בת זוג: יהודה שרת

אחים ואחיות: בתיה קנטרוביץ

צביה שרת-גריצובסקי

נולדה – כ"ח כסלו תרס"ה
נהרגה – כ"ט כסלו תש"א

צביה נולדה לאיטה נעמי ושלמה גריצובסקי בז'יטומיר. בנעוריה הצטרפה לתנועת "דרור". עם קבוצת חברים מתנועה זו עברה בדרכה לארץ בשנת 1921 את הגבול הרוסי-פולני ונתעכבה שנתיים בוורשה, שם למדה בסמינריון העברי לגננות.
בבואה לארץ בשנת 1924 הצטרפה לפלוגת קיבוץ עין-חרוד בעין-טבעון (כפר יחזקאל כיום).
בשנת 1925 עברה ליגור, בה חייתה את חייה קבע. פרק זמן עבדה בענפי משק חקלאיים, ולאחר שעשתה את
הכשרתה בבית-החולים ובמוסדות הילדים בעין-חרוד, נכנסה לעבודה בבתי התינוקות והפעוטים.
בשנת 1930 נסעה לגרמניה, שם עבדה והשתלמה בטיפול בתינוק. עם שובה לארץ, כעבור שנתיים, התמסרה לבית התינוקות כליל ונשאה בעולו עד יומה האחרון.

ביום כ"ט כסלו תש"א (29.12.1940), בנסעה מיגור לארזה, נספתה באסון דרכים עם דב הוז, רבקה שרתוק-הוז, תרצה בתם, אורה בת אחותם ויצחק בן-יעקב מדגניה. במרחק 34 ק"מ מתל-אביב,
ליד ציון הדרך 102 נחבטה המכונית בכנף גשר הבטון אשר בצידו של הכביש. ששה משבעת הנוסעים נהרגו בו במקום או רוסקו עד מוות. בעוד רוח חיים בה הובלה צביה לנתניה הסמוכה ושם הוציאה את נשמתה.
הובאה לקבורה ביגור למחרת היום, ל' כסלו.

בית התינוקות ביגור נקרא על שמה "בית צביה".

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • ביום השלושים למותה של צביה

    הממה הבשורה האיומה: דוב הוז, רבקה, בתם תרצה ובן-יעקב איש דגניה, נספו בתאונה בדרכם לתל-אביב.

    צביה?! פלחה את מוחי מחשבה כבזק. הרי ראיתיה נוסעת איתם. "שלום ליהודה", עוד הספקתי לקרוא אל עבר האוטו המתרחק. וצביה מצמידה את ידה לשפתיה בתנועה שובבה, כדרכה, ונעלמת מהעין…

    …צביה ומוות! הישנה סתירה יותר משוועת? היתכן כליון לשפע חיים זה? איך ייסתם המעין והוא פורץ כל סכר? איך להצמיד לצביה מסגרת שחורה והיא כולה אי כניעה לאבל ולקדרות?…

    תמיד הייתי משתאה לקצב חייה של צביה. איזה שפע של כוחות נפש וגוף פיכו בה, כשהיא חופנת במלוא ידיה מחדוות החיים. באיזו קלות היתה מקבלת את אשר הגישו לה החיים, ובאיזה כוח היתה כובשת מה שאינו ניתן על נקלה. וללא כל חשש של הפרזה אומר: שלא ידעתי בינינו איש שיהא דומה לה בזה. מסירות, דאגה ואחריות -אלה הם הקווים היסודיים שציינו את צביה בעבודתה. ונוסף לאלה – התמדה. במשך שנים ממושכות ובתנאים שהביאו לידי יאוש לא חברה אחת בתוכנו, עמדה על עָמְדָה. ומה מאושרים היו האב והאם כשתינוקם נמסר לידיה האמונות של צביה. לעתים עבדה חודשים רצופים ללא יום מנוחה, ועם זה לא ויתרה אף על הופעה אחת של המקהלה בנדודיה, לא פסחה על אף כינוס חשוב. ובאיזו עֵרוּת היתה משתתפת בהכנות לכל מסיבה וחג. ובשכבר הימים, כשלבנו היה עוד פנוי למעשי משובה – היא תמיד היתה היוזמת להם…

    לא פעם, בשעה מאוחרת בלילה הייתי מוצא את צביה בבית התינוקות: באה לתת הוראות לשומרת הלילה, לעודד ולאמץ אם צעירה חרֵדה לתינוקה על משקלו שפחת, לפקוד ילד בחוליו…

    …ביום שרב אתה מוטל חולה ומתענה בלהט היום, ופתע צביה לפניך וספל מיץ לימון קר בידיה: "הבאתי לך ספל מיץ לימון קר, זה עכשיו הוצא מעל הקרח, אך בלי צֶרֶמַניוֹת! יודע אתה שאינני אוהבת קונצים"…

    שפתיך נצמדות למשקה המרווה, וצביה מפזמת לה איזה רומנס רוסי, או מעלה איזה קטע של שיר שנשכח ממך זה מכבר. ובטרם הספקת לאמור מילת תודה והיא כבר חמקה, איננה, אצה לעבודתה.

    שובבה ועליזה כילדה, רכה וענוגה כנערה, מלאת דאגה לַכּל כאחות ומסורה ללא גבול כאם טובה – כזאת ראיתיה לאורך כל השנים הרבות מאז הכרתיה.

    לא כמטפלת "מדופלמת" ולא מתוך ספרים מקצועיים שאבה את אוצר ניסיונה וידיעותיה – מתוך ספר לבה הפתוח, מתוך נפשה העשירה דלתה את יקר-חייה. צמח בר, כפרח השדה, המרהיב את עיניך בשלל צבעיו ומסעיר בבושם ריחו המשכר – ככה עלתה בתוכנו.

    תכונות נפש וסגולות אופי יקרות העניק לה הטבע למכביר, הכשירה לחיים מלאים ועשירים. והנה קיפד הגורל האכזר את חייה באמצע…

    ל.ק.

    יומן יגור, 28.1.1941

  • מתוך דברי צביה בשיחת הסיכום ביֶרַח החינוך

    …אם אני משווה את הסיכום ביֶרח זה למה שהיה לפני הרבה שנים, הרי הרבה השגנו, בהרבה שטחים התקדמנו. אולם אל לנו להסתפק בזה. עלינו להשקיע מרץ בשיפור בתי התינוקות.

    שומעים אנו בהזדמנויות שונות, כי השנה הראשונה קובעת הרבה בהתפתחות הילד. אנחנו יודעות שכבר בגיל הרך ביותר אפשר להקנות לילד הרגלי ניקיון, הרגלי עצמאות באוכל. ישנה דעה כי התינוק צריך להיות יבש מהבוקר עד הערב; וכשהילדים עוברים מבית התינוקות לבית הפעוטים יש שמאשימים את העובדות בבתי התינוקות על שלא ידעו להקנות לילד הרגלים מתאימים. אולם איך אפשר להגשים את הדבר בחיים באין התנאים הדרושים! כאז כן עתה – רבה הצפיפות.

    בית התינוקות נמצא תחת לחץ תמידי, יותר מבתי הילדים בגיל הפעוטים או הגן. קל יותר לדחות העברה מבית לבית מאשר לא לקבל תינוק הבא מבית החולים. אנחנו, העובדות, יודעות כמה אור ושמחה מכניס כל יצור רך בחיי ההורים ובחיינו אנו. ולא לקבל בשמחה ילד הבא מבית החולים – חטא הוא. היה זמן, שבבית התינוקות החדש, המפואר, נמצאו בִּמקום 18 ילד 27. היינו משכיבים ילד בחדר האמבטיה, על השולחן, היינו מצטופפים, ובלבד שלא לנעול את דלתנו בפני התינוק החדש, ומביאים גם פרחים…

    דברי צביה

    יומן יגור, 28.1.1941

  • נחום אבלים (קטע – מאת: אריה שריד-לייבלה)

    נִחוּם אֲבֵלִים

    לא יִשָכַח מִלֵב אוֹתוֹ יוֹם קוֹדֵר, כְּשֶצִבְיָה

    חֲבֶרְתוֹ לַחַיִים שֶל יהודה שֶרְתוֹק הוּבְאָה לִקְבוּרָה בְּיָגוּר.

    זוֹ צִבְיָה – הָעַיִן הַשוֹפַעַת אַהֲבָה וְחִיוּת. וִיהוּדָה הוּא לָה

    מְשׂוֹשׂ חַיֶיהָ וּבָבַת עֵינָה.

    זו צִבְיָה מֵחֲבוּרַת חֲלוּצֵי "דרור" הַמְפוֹאֶרֶת מִזִ'יטוֹמִיר וּבֶרְדִיצֶ'ב,

    שֶרָקמוּ אֶת חֲזוֹן הַקִיבּוּץ הַגָדוֹל וְהַפָּתוּחַ לַהֲמוֹנֵי

    בֵּית יִשְׂרָאֵל.

    בְּיוֹם עֶבְרָה הַהוּא יָצְאה היא צוֹהֶלֶת לִיהוּדָה אִישָהּ,

    הַמַחְלִים בְּמוֹצָא אַחֲרֵי חָלְיוֹ, וְיַחַד עִם יַקִירֶיהָ בְּנֵי מִשְפַּחַת יהודה:

    דב הוֹז וְרַעְיָתוֹ רִבְקָה לְבֵית שֶרְתוֹק הַמְהֻלֶלֶת,

    מָצְאה בִּתְאוּנָה אֶת מוֹתָה.

    לא יִמָחֶה מִלֵב הַמַחֲזֶה הַנוֹרָא בַּחֲדַר-הָאוֹכֶל שֶל יָגוּר,

    בּוֹ מֻנַחַת צִבְיָה הַמֵתָה וְחַבְרֵי יָגוּר עוֹמְדִים כְּפוּפֵי ראש וְאִלְמִים.

    – – –

  • מתוך

    בעין-טבעון פגשה צביה ביהודה. הם היו מאוד שונים. הוא בן תרבות הארץ, בן לעברית, בן למסורת העליה השניה, חי בקונפליקטים פנימיים עזים, אך חי עם אמא קרובה, עם בית וקרובי משפחה.

    היא צעירה בגיל, חולמת על הארץ, אך לא יודעת אותה ורחוקה מבני משפחתה. הוא יוצר הנתון למצבי רוח. היא נוצרת את מצבי רוחה, משרה מסביבה אווירה קורנת ואופטימית ומדחיקה פנימה את חידותיה.

    אהבתם מתועדת במכתביו של יהודה, העשירים בעברית מדוייקת וחגיגית, ובתשובותיה של צביה שנוסחו במכתבים חמים מלאים שגיאות כתיב.

    היא גאה על כך שהוא מתקן לה את העברית ומסביר לה את העברית שלו. בעובדה שהוא מלמד אותה עברית היא רואה מעשה של אהבה, ואולם דווקא בני משפחתו תוהים האם תיקוניו של יהודה למכתביה של צביה נסבלים ויכולים להיכלל במסכת של יחסי אהבה.

    – – –

    צביה עברה ליגור ויהודה נשאר בעמק…

    צביה הגיעה ליגור ופה החלה לחוש כי היא בונה את ביתה. "נולדתי מחדש", אמרה על עצמה. כאן הצטרפה לתמונה אחותה בתיה, ויותר מאוחר הגיעה גם האֵם. מצד אחד נולדה כאן צביה מחדש אך מצד שני עסקה באיחוי החוליות שנשברו בעברה. יסורי יגור היו קשים…

    הקשרים עם יהודה הביאו את צביה לשבט השרתוקי. המפגש שלה עם משפחת שרתוק היה מפגש בין מי שראתה עצמה כמשפחת אצולה (לפעמים כאצולה עניה, לפעמים כאצולה לוחמת) עם נסיכת עוני, בת העם. במשפחה היא היתה כה יוצאת דופן בדרכי צמיחתה, בתרבות הדתית ממנה באה, באי ידיעתה את העברית ואפילו בצבעה ("קרן שמש" קרא לה יהודה, בהשוואה למשפחתו בעלת השערות והעיניים בצבע השחור)…

    – – –

    החיים של בני הזוג בנפרד ביגור ובעין-טבעון עוררו את הגעגועים הגדולים בין צביה ליהודה. הנסיעה ברכבת, הפרידות, המכתבים, היו לקודחים ומאירים… המרחק רק החריף את חלום הקשר. המכתבים נכתבו בכל מקום, בכל מצב, בכל רגע. הרכבת ותחנת הרכבת החלו להיות עמוסים.

    הוא כותב לה:

    "נשארתי ליד התחנה נדכא ורפה רוח, ומבט עיני שלוח לעבר קרונות הרכבת ההולכים ומתחמקים עד העלמם לגמרי. משום מה ציביצ'קה הביטה כמעט כל הזמן לעבר הקטר… (כי הן לולא הסבת את פניך לעברו מי יודע אם היה מוצא את דרכו על הפסים!)… ואני עומד ונאחז בך במבטי"…

    ועוד הוא כותב:

    "האמנם לא תסכימי לדעתי כי טוב מאוד, ועוד למעלה מזה, כי הכל יכולים אנו להגיד זה לזה מבלי לחשוש למשהו? והן כמה היה רע לו סידרנו לנו מסביבנו גן עדן כוזב והיינו מתהלכים בו זו מול זה על ראשי האצבעות למען שרוחנו תהיה שלוה ושקטה. הן זה היה מקסם כזב. גן עדן זה היה למעשה גיהנום… ועל כן, היות וזו נחמתי ונחמתנו, כי לא הלכנו בדרך חלקה וכוזבת זו אלא אם נגזר עלינו ללכת יחדיו תהי דרכנו לפחות חתחתים ואבני נגף…

    כל זאת אשר כתבתי הוא עתה בעיני כזריקה להרגעת הכאב לפני עקירת השן. למשל: ממצ'קה, אני הן איתך ואני מדבר איתך… אני כה רחוק עתה מריב וממלחמה. אני ברגע זה מלטף אותך ומעביר את ידי על פניך ומוציא מתוכן את המרור שלנו".

    מתוך "יהודה שרת – גיבור תרבות"

    מוקי צור, הוצ' הקיבוץ המאוחד