רחל קירצר -קציר

15/01/1909 - 02/02/1976

רחל קירצר-קציר

נולדה: 15.1.1909
נפטרה: 2.2.1976

רחל נולדה לפני 67 שנים בשומסק אשר בפולניה להוריה גיטל ופישל ז"ל. אבא עסק במסחר. היה זה בית מסורתי. החגים נחוגו כולם לפי המקובל בבתי ישראל הדתיים, בחגיגיות רבה, והשאירו רושם רב על הילדים גם כאשר נתבגרו ואורח חייהם שונה תכלית שינוי.
בגיל 18 יצאה רחל להכשרה לפלוגת "דומברוביצה" של גוש "קלוסובה". החיים שם לא היו קלים כידוע. רחל, כמו כל הבחורות, עבדה במנסרה וביתר עבודות קשות, שבדרך-כלל מוגדרות כעבודות גברים. לאחר שנה וחצי, בשנת 1931 הצליחה רחל, על-ידי נישואים פיקטיביים, לעלות ארצה וליגור. בשנים הראשונות היא עבדה במטבח בחיפה, ששירת את החברים והחברות שעבדו שם בבניין ובעוד עבודות.
דאגתה של רחל היתה נתונה למשפחה שנשארה בפולין, ובשנת 1936 היא העלתה את הוריה ואחותה שבאו אף הם ליגור. במשך הזמן עבדה רחל בסנדלריה, ומשם עברה לטיפול בתינוקות, בו המשיכה עד שנפצעה קשות בתאונת דרכים. לאחר החלמתה עבדה במחסן והמשיכה שם עד יומה האחרון.
בשנת 1959 התאלמנה רחל מחברה בחיים יוסף קירצר ז"ל, והדאגה האהבה והמסירות לבנים ולנכדים מילאו את כל ישותה. בשנים האחרונות התרופפה מאד בריאותה, שגם כך היתה לקוייה. בזמן הקרוב רצתה לבקר את הבת והנכדים הנמצאים בחו"ל, אך לא זכתה לכך.

היא נעקרה מאיתנו לפתע.

יהא זכרה לברכה בתוכנו.

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • לזכרה של רחל, שכנה וידידה טובה

    כעשר שנים, וזה פרק זמן שדי בו כדי לתהות על קנקנו של אדם, גרנו בשכנות עם רחל ז"ל. היתה זו שכנות טובה מאוד וידידותית, ומעולם לא נפל בינינו דבר-ריב כלשהו.

    כמעט לא עבר יום שרחל לא ביקרה אותנו, אם לשיחת-רעים קצרה ואם כדי להתייעץ על דא ועל הא ועל כל עניין שהיא התלבטה בו; כדי לשאול משהו או להראות דבר חדש שרכשה וכיוצא באלה. וכך הצמיחו השכנות והפגישות היומיומיות קשרים של ידידות אמת וקירבה.

    חייה של רחל לא היו קלים – – – ועם זאת ועל אף כל זאת היתה רחל מעורה בחיי יגור. לא הסתגרה בד' אמותיה, לא ויתרה על מסיבת-חג במשק ועל חפץ חדש, אם זה רהיט לדירה, אם זה דבר-מלבוש או נעל. היתה לה לרחל משיכה לכלים נאים, והקפידה מאוד על סדר וניקיון בדירתה. כל ימי חייה ביגור (45 שנים) עבדה במסירות רבה ככל יכולתה…

    ואנו זכור נזכור את רחל חברתנו וידידתנו!

    חיינקה ושרגא ר'

    יומן יגור, 5.3.1976