שרה דרורי

15/04/1903 - 09/03/1977

פרטים אישיים

תאריך לידה: י"ח ניסן התרס"ג

תאריך פטירה: י"ט אדר התשל"ז

ארץ לידה: רומניה

תנועה ציונית: החלוץ

עבודה: כרם, לול, מטבח, מתפרה

מקום קבורה: יגור

מסמכים

לא מצורפים מסמכים

משפחה

שרה דרורי

סקירה שכתבה שרה על חייה בפרוס יום העצמאות ה-27 למדינת ישראל, 1975.

נולדתי בעיירה קטנה בבסרביה רשקונובקה. אבא היה חקלאי ממשפחת חקלאים. הבית היה אמיד, תרבותי ויהודי. גדלו והתחנכו בו עשרה ילדים. כולם קיבלו השכלה והגיעו למקצועות. היות ובעיירה היה רק בית ספר עממי, ככה שהמשך השכלה רכשנו בעיר אודסה. גם אני גמרתי תיכון ואת ההשתלמות לרוקחות לא גמרתי בגלל אי השקט ששרר אז ברוסיה. בשנת 1923 הגעתי לוורשה על מנת לעלות ארצה.
את דרורי הכרתי בוורשה – ב"החלוץ". בשנת 1925 עלינו בתור משפחה ארצה. בשנת 1925 תקופת העלייה הרביעית. מטרתנו הייתה להצטרף לקיבוץ עין חרוד. בהמלצת מזכירות הקיבוץ עין חרוד הגענו לפלוגת ירושלים. שם עבדנו בכל העבודות. לא ליקקנו דבש אבל מצב הרוח היה מרומם.
כעבור שנתיים, אחר פירוק הפלוגה, אנו עם שתי הבנות עברנו למשק יגור. בקבלת הפנים הנאה מחלק של חברים הרגשנו את עצמנו בטוב.
לפי רצוני עבדתי שנתיים בכרם. אחר כך 10 שנים במטבחים, כמו שהיה אז מקובל, מטבח ילדים, מטבח חברים, ולאחר מכן התחלתי לעבוד בלול, מה שמאוד רציתי. שם מצאתי את מקומי. עבדתי בלול 25 שנים, ברצון רב ובסיפוק מלא. משם עברתי לעבודה במתפרה. התקשרתי לעבודה במתפרה ועובדת ברצון רב וממשיכה.
בסיכום של 50 שנות חיי בקיבוץ חייתי בשלמות מלאה. אני תקוה שהנכדים שלנו יחזרו לחיי קיבוץ וימשיכו את התחלת דרכם של סבא וסבתא.

שרה דרורי סירוטה
נולדה בבסרביה בשנת 1896.

סיפורים

לחצו על הכותרת על מנת לקרוא את הסיפור

  • התייתמתי מסבתא

    התייתמתי מסבתא.

    שנים של יחד.

    שנים של אור.

    שנים של אידיאל.

    אדם שלא ביקש דמעות.

    אדם שביקש שמחה

    ותמיד ידע לקבל

    כשם שביקש.

    מוזר… שעה שביקשתי אני

    מהבורא שיעשה חסד עמי,

    נפחה את נשמתה.

    נשמה שכולה נשמה.

    אדם שלא ביקש שושנים

    אדם שלא ביקש דמעות.

    מהמעט שנתתי

    לא אוכל להודות…

    איל גפן

    בחוברת לזכרה

  • חמותי

    אהבתי את חמותי שרה, כי אשה צדקת היתה. ממשפחת המייסדים, מאלה אשר הדליקו אבוקות, ראשונים בחשכת הגלות והדווי. מאלה אשר נטלו את צרורם והעפילו ל"ארץ חמדת אבות", ועלו לירושלים לא כדי ליפול ולנשק "אדמת הקודש" אלא להקים ביתם, לחצוב אבן מההר, לסלול כבישים ולחפור בארות מים חיים.

    אהבתי את חמותי שרה, כי פעמה בנפשה רוח חלוצית קדומה וסערת-העתים לא שַׁחקה בה את ניצוצות התקומה, אהבת המולדת והאמונה הגדולה בהתגשמות חזון הציונות.

    שרה היתה מראשוני מדליקי הלוקסים באוהלים אשר נטו באדמות יגור למרגלות הכרמל. מאלה אשר נעצו את שיני המחרשה באדמות הביצה, נטעו את הגפן, הברוש, עץ התפוח והאגס, ואשר עמדו על המשמר מול אויב וצר. עם חבורת נפילים זו רקמה את חייה עד מותה, וסיפור חייהם היו לאגדה.

    אשה קטנת-קומה היתה, פניה עגולים ובלחייה פורח סומק של זיקנה טובה, וקמטים שחרשו בהם שמונים שנות מצוקת ילדות; עבודת כפיים; נשיאת דליי התערובת והירק בלול; שחיקת קרני השמש היוקדות; רוחות הבוקר הצוננות; "צער גידול בנים"; ימי מצור ומלחמות; ימי רעב ומחלות.

    עיניה תכולות ומצחקקות ובהן עוד ניכר יפי נעורים, על שפתותיה הדקות שפוך חיוך תמיד ומפיה מתגלגלות רק מילות אהבה, שמחה, סליחה, רעות ותקווה, כי ליבה לא ידע שנאה.

    חייה בחיק קיבוצה היו איפופיאה יפה, משוכים במכחול ורוד המלטף בחמדה תמונת נוף מרגלות הכרמל, בו צצים בתים הטבולים בירק, מעוטרים בפרחי נוי, עצים ושיחים. אימהות דוחפות עגלות ילדים על שבילי אספלט פתלתלים; נדנדות נעות הלוך ושוב כמטוטלת השעון, בקצב איטי ונינוח; ממטרות סובבות ומשקות דשאים; וָאדי פראי בותר את נופו של הקיבוץ, ובו עוד מתגלגלות אבני סלע מימים של מטר זועף.

    היא היתה מהלכת בשבילי המשק ונושמת מלוא ריאותיה אווירו הצח המהול בבושם פריחת היסמין והאגס, מלטפת כל ראש פעוט הנקרה בדרכה ושואלת לשמו, ומגלגלת שיחה עם כל נערה ונער ומטיפה לאהבת האדם, החי והצומח, האדמה והקיבוץ. מנידה בראשה לשָלום לכל אדם, ודואגת לרך הנולד ולחברה הרתוקה למיטת חולייה, וצועדת בשבילי העפר ובפיה הלל על מעשי הבריאה ומעשיו של האדם העמל, אשר היכה שושרים עמוקים באדמתו והצמיח גזע בריא ופרחים מלבלבים.

    מחום ליבה כי רב טיפחה קינהּ והקרינה על כל בני משפחתה הענפה, וקשרה נפשם של גדולים וקטנים למקשה אחת של חום ואהבה, וידעה ליבו של קטן וגדול, וקשרה שיחה, בדיחה, משחק או טיול לבריכה, להר ולמשק החי.

    כל אחד בעִיתו או כולם יחד, בימי מועד ושמחה, היו "עולים לרגל" לבקר את הסבתא והסבא ומתבשמים ממטעמיה, מסיפוריה ומשיחות החולין, ומטיילים עימה לפינת החי והמשק שכה אהבה, ונהנית עם הנכדה על כל אפרוח שבקע מהביצה, ציוץ ציפורי-השיר בשלל הצבעים, ממוקיונותו של הקוף, ואוספת חציר כדי להאכיל את הסוס העומד מתנמנם ליד השוקת – לועס ולועס.

    בימי קיץ שטופי שמש טובלת עם נכדיה בבריכת השחיה ואינה חדלה מלהתפעל מכל ציץ שפרח ומהעלה המלבלב ומ"פינת החמד" מרגוע לעמל. בימי חג ומועד, כאשר נתאספו כל בני משפחתה מגדול ועד קטן להסב ליד שולחן ארוך, כאשר החבורה פצחה בזמר ועל ברכיהם משתעשעים עולליהם – היתה יושבת דוממת על כסאה ומזילה דמעת אושר וגאווה, ומציצה בעיניים בורקות בכל אחד מצאצאיה, אשר כל-כך ידעה את ליבו ונפשו, תוגתו ושמחתו. וזה אשר נפלה רוחו – היתה משיבה הרוח בדברי עליזות והומור, כי גרשה העצב ואהבה את החיוך והשמחה.

    בטרם נאספה אל עמה, ובטרם כבה אורה, בימים אחרונים של מחלה ותחושת קיצה, ידעה להעמיד פנים של שמחה ותקווה. גם מילותיה האחרונות היו מתובלות בבדיחה, כי אהבה את החיים ואת האדם, וידעה לא להמעיט דמותה בהסתלקותה, כי נפילי דור המייסדים מתים זקופים.

    שמעון גפן

    בחוברת לזכרה

  • אצילת נפש

    שרה החלה לעבוד במתפרה לאחר שעבדה שנים רבות בלול, במסירות ובהצלחה, בשיתוף מלא עם הצוות. בתחילה חששה קצת ממקום העבודה החדש, אולם היא נקלטה במהרה, ואף שבעה רצון, בכנותה את המתפרה בשם "גן-עדן", וכך התחבבה על כולן.

    הפתיחות, ויחסה האדיב לאנשים, אם במילה טובה או כ"בוקר טוב" חייכני, ואפילו בעזרה בעת צורך, היוו גורם חשוב לקירבתה הידידותית לחברים. מעולם לא הגיעה לריב ומדון עם חברים, ואם מישהו נעלב מגילוי לבה, מיהרה אליו כדי לפייסו. חברה חדשה בעבודה היתה זוכה לטיפולה של שרה בקליטתה. היא היתה אומרת לתומה: יש לחפש הזדמנות לומר מילה טובה לזולת.

    החברות שישבו ליד המכונות בשכנותה נהנו מקירבתה. היא היתה מתחלקת עימהן בשמחותיה ובחיי משפחתה. לקראת ביקור אצל נכדיה היתה מתייעצת עם החברות בנוגע לטיב המתנות שעליה להביא להם. יחסיה עם ילדיה היו טובים מאוד, ולפי דבריה הם היו לה לחברים. היא היתה שותפה לבעיותיהם האינטימיות, ובכלל, ראתה בחייה חיי משפחה מאושרים. הרגשה זו כטוב ליבה עליה העניקה גם לילדים אחרים אשר אומצו על ידה במשך השנים. עם התבגרותם של אלה, נמשכו הקשרים ההדוקים בין המאומצים ובין משפחת שרה, ובכל אירוע אצלם והאחרים הוזמנו אהדדי.

    גם במתפרה היתה שרה שותפת לכל אירוע משפחתי של החברות ותמיד היתה מוכנה לעזור. היא היתה תמיד במצב-רוח טוב. לא התאוננה על שום דבר. לא באו אצלה לביטוי המילים "מגיע לי" והיא שמחה על כל שהעניק הקיבוץ לחבריו. לא רק שלא התלוננה – היא גם הדגישה שהיא מאושרת בחיי הקיבוץ. היתה מסבירה ומשכנעת את חבריה לראות את הטוב שבחיי הקיבוץ, ומכאן צערה הרב מאז נטשו ילדיה את הקיבוץ ותקוותה עימה כי יבוא יום ונכדיה ישובו אליו. היתה אצילת נפש והשקיפה על החיים באופטימיות.

    היא היתה "עקרת הבית" של המתפרה ודאגה לכול. בשבועות האחרונים, עת חשה שלא בטוב, לא נטשה את העבודה כליל והיתה מופיעה מפעם לפעם ומנסה לעבוד כרגיל, אולם היתה אומרת בהשלימה עם הגורל: "הן חייב להגיע אי פעם הסוף ויש להשלים עימו". בהיעדרה מהעבודה היתה מוסרת לחברות האחרות מן הידע בתפקידה, כדי שהמתפרה לא תינזק.

    שרה חסרה לנו, אומרות חברות המתפרה, ובכל פינה אליה אנו פונות, בראותנו את מקומה הריק דואב הלב וקשה להשלים ששרה איננה.

    עובדות המתפרה

    בחוברת לזכרה